Hitte - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Inge Dasselaar - WaarBenJij.nu Hitte - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Inge Dasselaar - WaarBenJij.nu

Hitte

Door: ingevandasselaar

Blijf op de hoogte en volg Inge

19 Juli 2011 | Rusland, Moskou

Hallo Luitjes

Mijn eerste blogje vanuit Rusland! Maar laten we bij het begin beginnen. Gisteren met het vliegtuig heelhuids aangekomen op een van de vliegvelden van Moskou. De reis liep vrij voorspoedig, met een paar kleine probleempjes op vliegveld Moskou na. We moesten namelijk een briefje invullen voor onze paspoortcontrole, maar dat hadden wij niet gedaan en dus mannetje boos en weer terug om alsnog dat briefje in te vullen. Maar mijn mannetje hield mijn paspoort, waardoor ik nadat ik het briefje had ingevuld de hele rij langsliep naar voren om zo een soort van voor te kruipen voor iedereen, voelde me best lullig. Xander die wel z'n paspoort terugkreeg moest weer achteraan in de de inmiddels veel langere rij gaan staan! Ik ondertussen onze bagage gehaald en nadat ook Xander Rusland in mocht zijn we op zoek gegaan naar Rubles! Ondertussen werden we door 1000 taxi-chauffeurs aangesproken, ze wilde ons wel naar Moskou brengen. Mooi niet, overal hingen bordjes met train to moscow, dus wij geprobeerd die te vinden en tickets te krijgen. Er was een mooi systeem voor deze trein, als je je ticket had moest je in een rij gaan staan wachten. Toen de trein aankwam mochten eerst alle passagiers eruit, pas toen iedereen van het perron af was mochten wij naar binnen, lekker geordend. Helaas is dit bij de metro precies tegenovergesteld en rent iedereen haast naar binnen terwijl de stroom uit nog niet over is. Iets geniaals zijn de hamburger automaten die overal op het vliegveld stonden! Maar verder, de metro was niet echt een uitdaging, behalve dan een verkooppunt van de kaartjes vinden, wat achteraf heel logisch gewoon op de metrostations is. En toen kwamen we de metro uit, vlak bij het hostel als het goed is. Maar we stonden in een of ander achterwijkje, een soort open pleintje achter allemaal gebouwen. Maar eens een rondje lopen, en daar was de grote weg. Maar we hadden alleen een engelse kaart en de straatnamen zijn in het Russisch dus we hadden geen idee waar we op de kaart ons bevonden. Maar met behulp van handen en voeten en een paar "aardige" Russen hadden we de straat van ons hostel gevonden. Het bleken gewoon appartementengebouwen te zijn. Nergens was een aanduiding van een hostel. Na geprobeerd te hebben het (achteraf) goede gebouw in te komen liepen we maar weg, maar toen kwam er net iemand uit, dus weer vragen.. En jahoor we moesten daar binnen zijn en je hoefde alleen maar 45 in te toetsen. Wat achteraf ook gemaild was, pas toen wij al in het vliegtuig zaten.

Gisteravond zijn we na een lekkere maaltijd meteen maar naar het rode plein en het kremlin gelopen, wat op loopafstand van ons hostel is. Ons hostel is trouwens in een appartement, het is klein, maar opzich wel gezellig en ze spreken hier engels! Het rode plein en Kremlin is mooi en gisteravond waren alle toeristen al thuis, dus eens rustig rondgekeken Daarna zijn we lekker op tijd naar bed gegaan om fit te zijn voor vandaag!

Vanochtend op tijd opgestaan om naar een vlooienmarkt van 2 verdiepingen te gaan. Dit was volgens ons boekje de mekka van het shoppen. Wij weer in de metro, goede halte uitgestapt, maar het was niet te vinden. Dus maar weer op de kaart kijken, en we zouden er voor moeten staan.. Maar dat was een groot stuk braakliggend terrein. Het was gewoon afgebroken! Maar in de verte zag ik leuke torentjes, die zie je hier trouwens heel veel, mooie torentjes en mooie gebouwen, en ik wilde naar die torentjes. Daar dus heengewandeld, bleek een of ander houten paleis te zijn. Maar zag er erg doods uit en we wilde eigenlijk al omkeren toen we een bordje zagen met historisch museum, dus dat bordje maar gevolgd. Konden we wel rondom dat paleis lopen, mochten helaas geen foto's maken, maar het was daar echt supermooi, stonden paar gebouwtjes helemaal van hout, mooie vijver, soort ouderwetse binnenplaats van een kasteel. Ze waren daar overal aan het opknappen en er stonden heel veel lege kraampjes. Daar een beetje doorheengelopen en kwamen we opeens ook kraampjes tegen waar we wel toeristenprut konden kopen. Ooit moet dit een enorme toeristische attractie zijn geweest, als al die kraampjes gevuld moeten zijn geweest. Hier hebben we dan ook het eerste souveniertje gekocht! Daarmee waren we meteen al onze rubles kwijt en gingen we dus maar met de metro naar de binnenstad om een bank te zoeken.. Wat even duurde maar uiteindelijk gevonden, zodat we weer eten konden halen! Na de lunch gingen we aan de achterkant van het Kremlin in een park rondlopen en op een gegeven moment op een bankje zitten. Daar zijn we de eerste enge rus tegengekomen! Hij had geen voortanden meer en begon russisch tegen ons te praten, naast ons te zitten op het bankje en maar te praten in het russisch. Ik hield m'n spullen goed in de gaten en na het boekje opgengeslagen te hebben zijn we wegelopen, alles gecheckt en er was gelukkig niks gejat!
We hebben toen rondgelopen door een toeristische straat waarna we bij de rivier kwamen, daar wilde we een boottocht doen, maar na de route gezien te hebben toch maar niet gedaan! Dus weer verder lopen en we kwamen toevallig bij een fontein uit waar iedereen in stond. Wij daar ook lekker in gepootjebaad, want het is hier in tegenstelling tot Nederland loeiheet, met een lekker zonnetje. M'n ene schouder oogde ook al iets rood, maar dat is gelukkig alweer een beetje weggetrokken.

Tot nu toe is het een groot avontuur hier, de letters zijn niet te lezen, de russen kunnen vaak geen engels en het verkeer is enorm druk. En we hebben het probleem dat we niet weten vanaf welk station onze trein donderdagavond vertrekt. Er zijn namelijk verschillende grotere treinstations in Moskou. Gelukkig hebben we nog bijna 2 dagen om het uit vinden! We hebben vandaag en gister al heel veel moois gezien en zijn nu ff aan het bijkomen van de hitte om someteen een lekker restaurantje op te zoeken om ons vol te eten!

De groetjes in Nederland

• 19 Juli 2011 - 19:29

Vera:

Heey Ing!

Nou, zo te horen is het een hele beleving, leuk om te lezen! Lijkt me ook tof om zo wat van die cultuur daar op te pikken.
    Heel veel plezier daar en succes met het zoeken naar het goede station, hihi.

Liefs Vera

• 22 Juli 2011 - 18:34

Rob En Carin:

Ha wat een lekker verhaal, ik moest wel lachen hoor. Ik hoop dat jullie niet al te veel engerds tegen komen... Veel plezier en veel mooie bezienswaardigheden.
    Dikke kus pap en carin

• 23 Juli 2011 - 11:59

Opa En Oma:

Hallo Inge en Xander
    leu k dat we jullie een beetje volgen kunnen op je vakantiereis ik vind het een hele onder neming.
    kijken met plezier naar jullie verslag wij wensen julie nog veel moois en een fijne vakantie
    Opa en Oma

• 17 Augustus 2011 - 08:01

Joost:

Hey,
    Ik wist helemaal niet dat je naar Rusland ging. Wel toffe dingen meegemaakt! Ik ben gister over rusland gevlogen. Ongeveer 5 uur lang ofzo. En daar woonde helemaal niemand, geen een stad, niks. Alleen bomen, rivier, tundra en woestijn.. Bizar.
    Ik zie je vast binnenkort. Kom sowieso langs in Utrecht. Praten we wel ff bij :D
    xx