Tijdreis - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Inge Dasselaar - WaarBenJij.nu Tijdreis - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Inge Dasselaar - WaarBenJij.nu

Tijdreis

Door: ingevandasselaar

Blijf op de hoogte en volg Inge

31 Juli 2011 | Estland, Tallinn

Hai allemaal!

Ik heb net ff teruggelezen wat ik hiervoor had getypt en kwam erachter dat ik eigenlijk niks meer had laten weten sinds de eerste dag in st. Petersburg. Nu zijn er ook veel minder spectaculaire dingen gebeurd sinds die tijd en is alles goed maar rustig verlopen. Omdat ik weet dat er een aantal mensen heel nieuwsgierig zijn wat we allemaal doen zal ik toch even updaten.

Nou die maandag nadat ik mijn blog heb getypt zijn we weer st petersburg ingegaan. Eigenlijk zoals alle dagen in st. petersburg. Het is echt een supermooie stad, maar ook veel meer toerisme als in Moskou. Wat als voordeel heeft dat alle metro stations en straat namen niet alleen in het russisch zijn aangegeven, maar ook in het engels! Daarnaast spreken ze op enkele plekken engels! In st. Petersburg hebben we alle mooie plekken bekeken, waardoor we enorm veel km hebben gemaakt. De afstanden zijn iets groter dan in Moskou en waren dus lekker moe aan het eind van elke dag. Dinsdag zijn we naar de eilanden van st. petersburg geweest, waarvan 1 helemaal park is, en ik Xander voor het eerst heb zien skaten... Er zijn foto's en een filmpje van dus er is bewijs! Op het andere eiland was een pretpark gebouwd (volgens ons boekje was het een bouwput, maar ons boekje had het vaak fout) en we hebben een ritje in de achtbaan gewaagd, je betaalde daar geen entree, maar per attractie. Ook waren we dapper genoeg om aan een elastiek in een soort bal afgeschoten te worden in de lucht. Helaas viel het mij wat slecht en was ik daarna misselijk, dus verder daar rondgelopen en ik had echt het idee dat ik terecht was gekomen in park wat ik met roller coaster tycoon gemaakt zou kunnen hebben ;)

Er was in st Petersburg een restaurantje waar je bij het bier een "snack" kreeg, deze snack was een dood visje wat je aan lag te kijken... Mijn en Xanders visje lagen er toen we wegingen (na mijn hoofgerecht met zurekool en worstje) nog steeds :P. Op de laatste dag in st. petersburg wilden we een kathedraal in (volgens mij de isaakskatherdraal) want daar zat enorm veel goud in verwerkt en het scheen enorm mooi en indrukwekkend te zijn. Maar we hadden hetzelfde probleem als in Moskou, er was 1 dag in de week dat hij dicht was en dat was natuurlijk woensdag (dankjewel boekje, van het niet vermelden van deze info) Maar we konden wel de koepel op, dus dat wel gedaan! En de hermitage was op woensdag wel open en dus ook nog een beetje naar schilderijtjes van rembrand gekeken (en vele anderen). De tijd in st. Petersburg is omgevlogen! Enorm leuke stad ook, maar achteraf vond ik Moskou leuker, weet niet precies waarom, maar trok mij meer, meer groen, minder toeristen en veel meer het idee dat je in Rusland zit!

Donderdag hadden we de bus naar Estland, en Xander was jarig! We waren goed op tijd op het busstation, ging de bus alsnog een uur later dan op het ticket stond.. De bus was helaas niet heel comfortabel en we hoefde er maar 8 uur in te zitten. Bij de grens werden we eerst door de russen gecontroleer, wat betekende dat we al onze bagage op moesten hijsen en in de paspoortcontrole rij moesten staan. Het vrouwtje wat naar je paspoort keek scande het 3x voerde van alles in in de computer, keek je eng aan en uiteindelijk mocht je naar de andere kant. Dan dacht je het gehad te hebben, maar voor de estse grens kwam een vrouwtje de bus in, alle paspoorten ophalen wat al lang duurde.. Toen moest ze alle paspoorten controleren, wat nog langer duurde.. En de motor van de bus stond uit, waardoor het bloedheet in de bus was en we mochten er niet uit. Ik ging daar zo ongeveer dood van de hitte. Maar uiteindelijk waren we savons na stopbus gespeeld te hebben, de bus stopt daar op random plaatsen langs de weg om mensen mee te laten rijden langs de weg, maar 10 minuten te laat in Tallinn! In Tallinn aangekomen hadden we genoeg van bussen en moeilijk doen en zijn we met de taxi naar ons hotel gegaan. Ons hotel bleek 100% mee te vallen en best relaxed.

's avonds laat gingen we in tallinn city centre eten en ik had echt het idee dat we terug waren in de middeleeuwen. Ik had van te voren niet veel ingelezen over tallinn, maar het is echt een oude middeleeuwse stad, incl. stadsmuren en torentjes. De aankleding is ook middeleeuws en we hebben vandaag zelfs bij olde hansa uit een stenen pul honingbier gedronken geholpen door mensen in middeleeuwse kleding met een soort mislukte doodlezak live muziek op de achtergrond. Maar die donerdagavond lekker gegeten voor Xanders verjaardag, maar door het reizen moe en lekker op tijd naar bed! Vrijdag zijn we Tallinn ingegaan, de oude stad bekeken en me dus in de middeleeuwen gewaand. 's avonds hebben we om Xanders verjaardag te vieren de kroegentocht gedaan. Hierbij zaten verschillende drankjes, shotjes en 1 biertje. Maar op een gegeven moment kwamen we in een kroeg waar je voor een paar euro 5 shotjes kreeg, alle shotjes gingen daar sowiewoso per 5. Vanaf die bar is mijn geheugen wat troebel geworden. Maar rond een uur of 4 hebben we de takso (taxi in het ests) teruggenomen naar het hotel. Dapper als we waren hebben we toch nog een beetje ontbeten een paar uur later en vastgesteld dat het te heftig regende voor ons en zijn we weer lekker ons bed ingedoken. Tegen een uur of 1 zijn we toch maar de deur uitgegaan en hebben we de rest van de dag besteed in musea, want het bleef maar regenen. Alsof ze ons hier willen laten wennen aan Nederland! Vandaag was het wel weer mooi weer, gelukkig! We zijn vandaag dan ook naar het estonian open air museum geweest, waar boerderijen te zijn van alle regios van estland. Dit zouden oude boederijen moeten zijn, dus Xander en ik dachten boerderijen van rond 1400, maar zijn de meesten in begin 1900 gebouwd! En deze boerderijen zou de gemiddelde nederlander middeleeuws noemen, wat ons nogal shokeerden, dat de mensen op het Estlandse platteland zo achter waren gebleven. Vandaag is ook weer omgevlogen en we hebben net bij een italiaans restaurantje heerlijke wijn gedronken en genoten van de laaste avond. Morgen vliegen we alweer terug naar Nederland!

Eenmaal in Nederland aangekomen zal ik foto's online zetten (facebook waarschijnlijk) en hier op m'n blog een linkje plaatsen.. Ik hoop dat ik jullie een beetje een idee heb kunnen geven van onze belevenissen, maar als ik jullie zie zullen we ze vast nog veel uitgebreider een keer behandelen. Wat ik nu kan zeggen was dit echt een topvakantie en we hebben veel meegemaaktt, we zijn weer wat wijzer geworden maar nog steeds vol verlangen naar nieuwe avonturen

xx

  • 31 Juli 2011 - 20:27

    Roos:

    Weer een leuk avontuur beleefd! Altijd leuk om te lezen:) Ben zeer benieuwd naar je foto's! :)
    Xx

  • 01 Augustus 2011 - 11:36

    Vera:

    Leuk om te lezen wat je allemaal hebt gedaan! Moeten binnenkort maar snel afspreken!

    xxxxx

  • 01 Augustus 2011 - 17:32

    Bibi Lotte Van Der Horst:

    heb net de tijd gehad om jou avonturen ook te lezen! wat een vette, super gave, primitieve, actieve, sportieve etc... vakantie heb jij gehad zeg!!! succes met werken en ik zie je na 18 augustus wel, en ik zal iedereen de groeten doen op de ifss!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 11 Maart 2010
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 20427

Voorgaande reizen:

04 November 2011 - 15 November 2011

Asian Pacific Forestry week

18 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Backpacken door Rusland

16 September 2010 - 31 Januari 2011

Studeren in Praag

02 Augustus 2010 - 22 Augustus 2010

International Forestry Student Symposium

25 April 2010 - 02 Mei 2010

SERM

Landen bezocht: