Russische treinen en dodelijke rivieren - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Inge Dasselaar - WaarBenJij.nu Russische treinen en dodelijke rivieren - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Inge Dasselaar - WaarBenJij.nu

Russische treinen en dodelijke rivieren

Door: ingevandasselaar

Blijf op de hoogte en volg Inge

25 Juli 2011 | Rusland, Sint-Petersburg

zdrastwoetje,

Ondertussen al paar daagjes geleden dat ik hier iets heb getypt en we hebben dan ook heel wat meegemaakt! Ik zal maar verder gaan waar ik was gebleven, al lijkt dat heel lang geleden voor ons! Woensdagochtend hebben we met een russisch meisje, die uit Siberie kwam, door Moskou gelopen. Ze heeft ons wat dingen uitgelegd en vertalingen gegeven, wat best handig en leuk was. Zo zijn we naar een brug een gelopen waarop ijzeren bomen stonden. In deze bomen hangen net getrouwde stellen een slot als teken van hun liefde. Een leuk gezicht al die bomen! Die middag zijn we naar een park gegaan met allemaal beelden, waaronder oude sovjet-beelden van stalin en lenin! In de verte zagen we vanuit dat park een achtbaan en daar wilde we heen. Bleek dat alle achtbanen en wat andere attracties gesloten waren, ze waren half uit elkaar gehaald, karretjes eraf enz. vet stom! Gelukkig was er wel een hele mooie fontein en een restaurantje met de lekkerste hamburger die ik ooit heb gegeten! Eigenlijk weet ik niet meer wat we verder die dag precies hebben gedaan, maar volgens mij best wel rustig aan gedaan omdat we al moe waren van de dagen ervoor!

Donderdag wilde we het Kremlin in, omdat dit dicht bij ons hostel was en we savonds de trein moesten hebben naar petrozavodsk. Bleek dat het Kremlin alle dagen geopend was, behalve donderdag (zo staat het op de bordjes :P). Dus toen moesten we wat anders bedenken om de tijd vol te maken. En we dachten we gaan naar iets wat niet heel toeristisch is, namelijk de vredesfontein, deze fontein is een symbool ter nagedachtenis aan de tweede wereldoorlog. Een mooie herdenkingsplaats, maar het bleek ook een enorm toeristische attractie voor aziaten! Daarna terug naar het hostel om de tassen op te halen en door naar het station. Ons station bleek lastiger te vinden dan verwacht. Er zitten namelijk een stuk of 3 stations naast elkaar, allemaal met russische namen, dus we konden niet lezen welke de goede was. Maar na paar keer vragen hadden we het eindelijk gevonden! In afwachting hoe de trein zou zijn, hebben we ons volgegeten. We hadden totaal geen idee wat we konden verwachten van een rusische 3e klas trein en we hadden elkaar behoorlijk bang lopen maken. Maar uiteindelijk mochten we de trein in! En het viel reuze mee! We hadden geluk met de bedjes, we hadden allebei een benedenbedje, waar we onze tas in een bak onder konden doen, zodat niemand erbij kon. We kregen zelfs een soort matras en deken. Alleen we hadden wel een dikke rusische bovenbuur die nog z'n avondmaaltijd moest nuttigen in de trein, wat heel smakelijk was volgens mij want hij maakte geluid als een uitgehongerde hond tijdens het eten. Na ruim 14 uur in de trein kwamen we de volgende ochtend iets voor 10 in petrozavodsk aan waar ons rafting avontuur kon beginnen! [Xander sloopt ondertussen het hostelbed waar we nu zijn door erop te gaan liggen]

Na een paar uur rijden in een bus kwamen we op de plaats waar we zouden vertrekken, ondertussen was het ons al duidelijk geworden dat we de enige buitenlanders waren en dat eigenlijk niemand engels kon. Op de plaats waar de boten lagen konden we ook eten krijgen. Maar hier was meteen het eerste probleem, ons was verteld dat het all inclusive was, dus eten, drinken, tent enz.. Bleek datje wel je eigen bord/beker/bestek moest meenemen. We konden de soep die voor ons was gemaakt dus niet eten. Gelukkig was er een gids die engels sprak en we mochten zijn bordje wel even gebruiken. Maar hij ging mee op de 7e daagse rafting tour en wij gingen maar 3 dagen, we moesten dus het bordje weer inleveren en ging onze tolk met de andere toer mee. Na het eten gingen we op weg! het avontuur kon beginnen! Na uren geroeid te hebben gingen we eindelijk aanmeren. Ondertussen was het al de hele tijd aan het rommelen en de lucht zag er dreigend uit! Xander en ik dachten dat we vaste punten zouden hebben om te overnachten, maar dat was niet zo. We zaten gewoon ergens in een bos en er werd een zeiltje gespannen en een vuur aangelegd. Voor het eten en drinken werden er 2 grote emmers water uit de rivier gehaald en op het vuur gezet voor thee en een of andere macroni met vlees wat ons deed denken aan kattenvoer. We waren al even bang dat we zonder tent moesten zien te overnachten, maar gelukkig kregen we met z'n 2e een tent! En de tent stond net toen hevige onweer losbarstte. Gelukkig konden we onder een zeiltje bij het vuur zitten en eten. Xander heeft real russian wodka gedronken met de mannen daar en ze vonden ons enorm interessant. Het probleem was alleen dat we ons vertaal boekje niet bij ons hadden en niemand engels kon, tenminste dat dachten we... Maar na een tijdje bleek een vrouw een paar woorden te kunnen, waar we al heel blij mee waren. Jammer genoeg had zij een puberende zoon bij zich en nog een kleiner zoontje, waar ze constant voor moest zorgen. Even later kwamen we er achter dat er een russische jongen (Dmitri) een beetje engels kon, onze tolk was dus gevonden! Hij was enorm lief en samen met hem werd het al een stukje beter te doen. De volgende dag (zaterdag) moesten we weer een stuk "raften" en we vonden het vreemd dat we pas om 12 uur gingen ontbijten, om 18 uur hadden we onze lunch en om 01.00 hadden we avondeten (toen was het pas net donker). Tussen lunch en avondeten hadden we gevaarlijk stuk rivier met een waterval van paar meter. Hier zijn in het verleden ruim 30 mensen omgekomen, en omdat men voorzichtig wilde zijn moesten we eerst onze raftingboten leeghalen en alle spullen op de kant zetten. Deze zouden we later ophalen, nadat degene die wilde de waterval af waren gegaan met de boot. De gidsen hebben steeds zitten benadrukken dat het wel gevaarlijk was (zeker omdat niemand helmen had) en vroegen aan iedereen apart of ze er wel vanaf wilden. Natuurlijk wilden Xander en ik eraf, tot nu toe was de rivier niet heel spectaculair geweest en we hadden er zin in. Het eerste deel van de waterval ging goed. Alleen het tweede deel helemaal niet. Op een af andere manier raakte we schuin onderaan de waterval en kregen we de volle laag in de boot. Alleen de delen met lucht van de boot bleven boven water en wij zaten vast in de draaiing van het water wat altijd onderaan een waterval is (zal vast een naam hebben, maar dat weet ik niet). Hoe hard we ook probeerde los te komen het lukte niet en bij elke verkeerde beweging kreeg mijn kant van de boot weer een volle laag van de waterval over zich heen. Hierdoor werden we (de gids en de 8 mensen in de boot) geplet tussen de zijkanten van de boot omdat die door de enorme kracht van het water tegen elkaar werden gedrukt en waren we dus heel blij met onze reddingsvesten. Ik heb geen idee hoelang we daar vast hebben gezeten, ik probeerde zo goed als kon de russische instructies op te volgen, wat in het einde inhield dit ik een soort foetushouding in het water moest liggen en me met behulp van m'n peddel en 2 luchtkussen van de boot boven water hield. Xander die aan de andere kant van de boot zat moest hetzelfde doen, hij had alleen het voordeel dat hij niet aan de watervalkant zat waardoor hij niet soms verrast werd door een volle laag water. We moesten wachten tot we door de andere boot eruit getrokken werden. Dit koste een stuk of 16 man enorm veel moeite, maar uiteindelijk lukte het! Wat was ik blij om weer vaste grond onder m'n voeten te hebben. Na het water uit de boot te hebben gehoosd en we weer bijgekomen waren, haalden we de spullen over het land op want we moesten toch echt weer verder.

Zondag is verder rustig verlopen! Tijdens het raften had Xander groupies, 2 meiden vonden hem heel interessant en zaten stiekem foto's te maken. Op een gegeven moment waren ze dapper genoeg om te vragen of we met ze op de foto wilde. Naja vragen? ze konden geen engels dus het was meer zo van dat ze gebaarde om naast hen te komen zitten. Tijdens deze laatste dag kwamen we er achter dat we de avond er voor hadden gekampeerd in een heel vochtig stuk van het bos, aangezien er enorm veel muggen en prikbeesten waren! We zijn helemaal doorzeefd! Mijn voeten zijn een heuvel landschap geworden en Xander's benen zijn helemaal rood (en niet door de zon!). De tour was iets primitiever dan verwacht, en het was dan ook wel afzien. Vooral tijdens het eten, we hadden ondertussen wel bordjes gekregen, hele mooie met bloemen. Maar het eten was iets van pasta/rijst met wat groente en een blikje kattenvoer als vlees! De omgeving was wel supermooi en ben blij dat we gegaan zijn. Maar ben ook heel blij dat we nu weer gewoon een bed hebben en een douche. Op de terugweg van de rivier naar station zaten we trouwens met 18 man in een busje waar eigenlijk maar 13 mensen in konden. Wat niet echt chill was.

Rond 5 uur zondagmiddag waren we weer in de stad en zijn we in een restaurantje gaan zitten. Daar hebben we ons helemaal vol gegeten met lekker eten (chocolade fondu, zalm, pizza etc.), daar waren we echt aan toe. En dan zijn we nog maar 3 dagen/2 nachten in de wildernis geweest, wat hebben we het normaal toch goed :). Die avond hadden we de nachttrein naar st. Petersburg waar we vanochtend iets na 7en aankwamen. Nadat we een lekker ontbijtje van de macdonalds naar binnen gewerkt hadden zijn we naar het hostel gegaan, eigenlijk vooral om te douchen, maar we mochten alleen onze tassen droppen. Dus toch maar weer de stad in en de eerste indrukken van st. Petersburg zijn goed. We kunnen ons hier komende dagen wel vermaken er is hier echt zoveeeeel moois te zien. Nog meer dan in Moskou!

We zitten nu op bed, Xander's oogjes vallen bijna dicht en z'n "baard" is er weer af geschoren!

Ik ben vast heel vergeten te typen.. Maar dat is niet erg! Foto's kunnen we helaas niet uploaden. Dus daar zullen jullie op moeten wachten tot we terug zijn! En we vinden het leuk als je een berichtje achterlaat!

xx

• 25 Juli 2011 - 11:04

Ria:

Jeemig, 't zal jullie ook niet gebeuren. Gelukkig is het goed afgelopen en nu dubbel genieten van echte bedden en "normaal" eten (in ieder geval geen kattevoer).
    xx

• 25 Juli 2011 - 11:30

Oma:

Jullie zijn een hele ervaring rijker!
    Opa zegt dat je maar gauw thuis moet komen hij vindt het maar niks dat jullie daar zijn .Je moet maar denken dat hij voor enkele jaren ook nog zin had naar Moskow te gaan met vakantie.
    Groetjes van Oma en pas goed op.

• 25 Juli 2011 - 11:33

Mariska:

Jemig, waarom ga je dan ook zo'n waterval af :-p.
    Ik ben blij dat jullie je goed vermaken en geniet van al het lekkere eten, wat nu vast wel 10x zo goed smaakt ;-)
    xx Mariska

• 25 Juli 2011 - 11:36

Mariska:

Ik ben het met Opa eens!
    Kom naar huis, dat apenland is helemaal niks! haha :-p

• 25 Juli 2011 - 14:30

Roos:

Poehee Ing! Supervette verhalen! Lijkt me toch wel creepy hoor, zo vast in je bootje onder de waterval en dan met een rus communiceren!? Knap hoor!;)
    Handig dat je kattenvoer eet, kan je dat voortaan hier ook doen;)
    Wel veel meegemaakt al! Zal maar niet op elk kopje reageren maar t klinkt heel tof!
    Veel plezier in st. Petersburg en ik ben benieuwd naar je volgende verhalen en ook zeker je foto's!
    Xx

• 25 Juli 2011 - 15:02

Dennis:

Hee Inge en Xander,

. ! . .

Groet, Dennis

• 25 Juli 2011 - 15:03

Dennis:

Mn Russische tekst is ...!.. geworden!
    Jammer.

Genoeg spannende dingen meegemaakt! Dat raften klinkt wel super gaaf en best eng.
    Geniet lekker van alle luxe.

Tjuus
    X

• 25 Juli 2011 - 17:36

Carin:

Hallo lieverds,

Blij wat v jullie t horen, dat raften dat heb ik een x goed mis zien gaan dus ik maakte me daar toch al zorgen om! Voor de rest vinden we t een enorm leuk verslag v jullie vakantie tot nu toe, we zien t redelijk voor ons. Een enorme ervaring voor jullie samen. Geniet v alle leuke en lekkere dingen... See you soon. Dikke knuffel pap en carin

• 26 Juli 2011 - 16:22

Vera:

Wat een verhaal, wat een verhaal! Het klinkt in ieder geval als een hele bijzondere belevenis die jullie nooit zullen vergeten! Ondanks alle primitieve en soms iets te avontuurlijke ervaringen is het wel een heel mooi onderdeel van jullie reis! Geniet van alle heerlijke faciliteiten die er weer zijn en maak er iets moois van in St. Petersburg!

Liefs Vera

Ps: Er stond me trouwens iets bij dat Xander vlak voor/na mij jarig was. Dus bij deze: gefeliciteerd! (En mocht ik het nou helemaal mis hebben, vergeet dan het laatste stukje van mijn bericht, haha).

• 26 Juli 2011 - 18:00

Xander En Inge:

@ mama: Het eten in st petersburg is heerlijk, net zuurkool gehad! :D
    @ oma/opa: we zijn al weer bijna in Europa, donderdag gaan we naar Estland ;)
    @ Mariska: waarom niet, wat kan er gebeuren met een zwemvest? :P en het was het enige spectaculaire! En hier in st. petersburg is het niet echt apig ;)
    @ dennis: gelukkig doet hij gen russisch! zie het hier al genoeg :P
    @ Carin: genieten doen we zeker!
    @ Vera: klopt, xander is 28 jarig! jij ook Gefeliciteerd! ga je het nog vieren?

• 26 Juli 2011 - 20:46

Mirte :

En... streep... Raften is bij deze van ons lijstje 'things-to-do-in-Russia' gestreept. Dat lijkt me nou helemaal niets, kamperen in hondenweer, dineren met kattevoer en iets te veel 'als een vis in het water' onder een waterval... Passen jullie goed op elkaar? Veel plezier nog in St. Petersburg en Estland!

Tot in jullie nieuwe huis in augustus! : )

Liefs van Mirte

• 29 Juli 2011 - 13:19

Ivette Versluijs:

Hoi Inge en Xander,

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Jullie maken heel wat mee in de korte tijd dat je daar zit. Echt super vet!!
    Wel erg lastig om te kunnen praten met de mensen daar als ze amper Engels kunnen.
    Heel veel plezier nog de komende dagen en we spreken elkaar snel weer in het niet zo spannende Nederland.
    XX Ivette

• 31 Juli 2011 - 07:26

Carin:

goedemorgen lieve Xander en Inge,

de ltste daagjes zijn in zicht van deze "barre, gezellige, bijzondere" reis.
    nog een hele prettige dag vandaag en een goede, snel verlopende, reis morgen.
    Zie jullie snel terug in ons fijne kikkerlandje!

liefs pap en Carin